O MENDIGO RENITENTE

luz_no_caminho

Uma explicação psicológica para o fato de muitos sem-abrigo permanecerem nas ruas mesmo quando lhes são dadas melhores condições de vida

“O MENDIGO RENITENTE” e “MAX, O MENDIGO”

Duas estórias reais de grande sensibilidade relatadas por Chico Xavier e Allan Kardec:

1 – O MENDIGO RENITENTE

Narrou-nos Chico que um dia foi procurado por um médico, seu particular amigo de muitos anos, espírita militante e colaborador em suas obras psicografadas.

Ele queria saber o que fazer com um velho mendigo, que insistia em dormir no alpendre de sua casa. Não estava preocupado em tê-lo como hóspede em tão precário lugar, mas, sim, com a má acomodação e a friagem da noite. Já o havia alertado de que se permanecesse ali acabaria por ficar doente.

Contudo, vendo que seus avisos eram ignorados, dedicou-se a arrumar um lugar onde o mendigo pudesse pernoitar. Depois de conseguir um quartinho na vizinhança, levou-o para lá.

Qual não fora sua surpresa ao dar com ele em sua varanda no dia seguinte!

Pensando que talvez não tivesse gostado do lugar, procurou um albergue que o tratasse melhor. De nada adiantara. O velho voltou a passar as noites no seu alpendre.

O médium então falou-nos:

— O que o médico amigo não sabia era que aquele espírito carregava consigo um grande complexo de culpa. Passei então a narrar-lhe as cenas que os amigos espirituais me haviam mostrado: Aquele mendigo, doutor, na existência anterior havia sido um cruel fazendeiro que expulsara impiedosamente muitas famílias de suas terras, deixando-as ao relento, sem rumo… Depois que desencarnou, a partir daquelas lembranças formara-se o complexo de culpa. E o sofrimento perdura até os dias atuais, não permitindo que ele permaneça alojado em lugar nenhum.

Chico concluiu:

— Então eu disse ao amigo: Não adianta tentar melhorar sua situação, deixe-o dormir no seu alpendre. Mais uns dias e ele procurará outro lugar para deitar-se ao relento. Essa situação perdurará até que o complexo de culpa deixe de atormentá-lo.

Em nossas cogitações, vem-nos à mente a lição: para exercer a caridade é necessário usarmos do bom senso e não insistirmos quando o necessitado se nega a receber o benefício. Sempre haverá uma razão que justifique situações como a que nos foi narrada.

(Do livro Inesquecível Chico – Edição GEEM)

 

2 – MAX, O MENDIGO

Em 1850, numa vila da Baviera, morreu um velho quase centenário, conhecido por pai Max. Por não possuir família, ninguém lhe determinava a origem. Havia cerca de meio século que se invalidara para ganhar a vida, sem outro recurso além da mendicidade, que ele dissimulava, procurando vender, pelas herdades e castelos, almanaques e outras miudezas. Deram-lhe a alcunha de conde Max, e as crianças o chamavam somente pelo título — circunstância esta que o fazia rir sem agastamento. Por que esse título? Ninguém saberia dizê-lo. O hábito o sancionara. Talvez tivesse provindo da sua fisionomia, das suas maneiras, cuja distinção fazia contraste com a miserabilidade dos andrajos.

Muitos anos depois da morte, Max apareceu em sonho à filha do proprietário de um castelo em cuja estrebaria era outrora hospedado, porque não possuía domicílio próprio. Nessa aparição, disse ele:

— ” Agradeço o terdes lembrado o pobre Max nas vossas preces, porque o Senhor as ouviu. Alma caritativa, que vos interessastes pelo pobre mendigo, já que quereis saber quem sou, vou satisfazer-vos, ministrando, ao mesmo tempo e a todos, um grande ensinamento.

Há cerca de século e meio era eu um dos ricos e poderosos senhores desta região, porém orgulhoso da minha nobreza. A fortuna imensa, além de só me servir aos prazeres, mal chegava para o jogo, para o deboche, para as orgias, que eram a minha única preocupação na vida.

Quanto aos vassalos, porque os julgasse animais de trabalho destinados a servir-me, eram espezinhados e oprimidos, para proverem às minhas dissipações. Surdo aos seus queixumes, como em regra também o era com todos os infelizes, julgava eu que eles ainda se deveriam ter por honrados em satisfazer-me os caprichos. Morri cedo, exausto pelos excessos, mas sem ter, de fato, experimentado qualquer desgraça real. Ao contrário, tudo parecia sorrir-me, a ponto de passar por um dos seres mais ditosos do mundo. Tive funerais suntuosos e os boêmios lamentavam a perda do ricaço, mas a verdade é que sobre o meu túmulo nenhuma lágrima se derramou, nenhuma prece por mim se fez a Deus, de coração, enquanto minha memória era amaldiçoada por todos aqueles para cuja miséria contribuíra.

Ah! E como é terrível a maldição dos que prejudicamos! Pois essa maldição não deixou de ressoar-me aos ouvidos durante longos anos que me pareceram uma eternidade. Depois, por morte de cada uma das vítimas, era um novo espectro ameaçador ou sarcástico que se erguia diante de mim, a perseguir-me sem tréguas, sem que eu pudesse encontrar um vão esconso onde me furtasse às suas vistas! Nem um olhar amigo!

Os antigos companheiros de devassidão, infelizes como eu, fugiram, parecendo dizer-me desdenhosos: “Tu não podes mais custear os nossos prazeres.”

Oh! Então, quanto daria eu por um instante de repouso, por um copo dágua para saciar a sede ardente que me devorava! Entretanto eu nada mais possuía, e todo o ouro a jorros derramado sobre a Terra não produzia uma só bênção, uma só que fosse… ouviste, minha filha?!

Cansado por fim, opresso, qual viajor que não lobriga o termo da jornada, exclamei: “Meu Deus, tende compaixão de mim! Quando terminará esta situação horrível?”

Então uma voz — primeira que ouvi depois de haver deixado a Terra — disse: “Quando quiseres.”

“Que será preciso fazer, grande Deus?” — repliquei. “Dizei-o, que a tudo me sujeitarei”.

— “É preciso o arrependimento, é preciso te humilhares perante os mesmos a quem humilhastes; pedir-lhes que intercedam por ti, porque a prece do ofendido que perdoa é sempre agradável ao Senhor.”

E eu me humilhei, e eu pedi aos meus vassalos e servidores que ali estavam diante de mim, e cujos semblantes, pouco a pouco mais benévolos, acabaram por desaparecer. Isso foi para mim como que uma nova vida; o desespero deu lugar à esperança, enquanto eu agradecia a Deus com todas as forças de minha alma.

A voz acrescentou: “Príncipe…” ao que respondi: “Não há aqui outro príncipe senão Deus, o Deus Onipotente que humilha os soberbos. Perdoai-me Senhor, porque pequei; e se tal for da vossa vontade, fazei-me servo dos meus servos.”

Alguns anos depois reencarnei numa família de burgueses pobres. Ainda criança perdi meus pais, e fiquei só, no mundo, desamparado. Ganhei a vida como pude, ora como operário, ora como trabalhador de campo, mas sempre honestamente, porque já cria em Deus. Mas aos 40 anos fiquei totalmente paralítico, sendo-me preciso daí por diante mendigar por mais de 50 anos, por essas mesmas terras de que fora o absoluto senhor.

Nas herdades que me haviam pertencido, recebia uma migalha de pão, feliz quando por abrigo me davam o teto de uma estrebaria. Ainda por uma acerba ironia do destino, apelidaram-me Sr. Conde…

Durante o sono, aprazia-me percorrer esse mesmo castelo onde reinei despoticamente, revendo-me no fausto da minha antiga fortuna! Ao despertar, sentia de tais visões uma impressão de amargura e tristeza, mas nunca uma só queixa se me escapou dos lábios; e quando a Deus aprouve chamar-me, exaltei a sua glória por me haver sustentado com firmeza e resignação numa tão penosa prova, da qual hoje recebo a recompensa. Quanto a vós, minha filha, eu vos bendigo por terdes orado por mim.”

Para este fato pedimos a atenção de todos quantos pretendem que, sem a perspectiva das penas eternas, os homens deixariam de ter um freio às suas paixões. Um castigo como este do pai Max será porventura menos profícuo do que essas penas sem-fim, nas quais hoje ninguém acredita?

Allan Kardec – “O Céu e o Inferno” – Expiações Terrestres – cap. Pai Max.

(Do mural do Nuno Emanuel)

‪#‎ChicoXavier‬

Compartilhado pelo irmão Luiz Vencio

255 comentários em “O MENDIGO RENITENTE”

  1. The sneaker that pushed the chunky dad shoe trend into the mainstream when it first released in 2017, Kanye West’s adidas Yeezy Boost 700 is one of the most popular silhouettes in the adidas Yeezy lineup, and it’s set to release in a brand-new Analog colorway. Originally revealed back in December, this color scheme opts for a much lighter palette than past Yeezy 700 releases, which have tended to veer sharply towards the dark and earthy end of the spectrum.

  2. Hey there! This is kind of off topic but I need
    some help from an established blog. Is it very difficult to set
    up your own blog? I’m not very techincal but I can figure things out pretty
    quick. I’m thinking about setting up my own but I’m not sure where to
    start. Do you have any ideas or suggestions? With thanks

  3. Hi there! I know this is somewhat off topic but I was wondering if you knew where I could get a captcha
    plugin for my comment form? I’m using the same blog platform
    as yours and I’m having trouble finding one? Thanks
    a lot!

  4. You actually make it appear so easy with your
    presentation but I find this matter to be actually one thing which I believe I
    might never understand. It seems too complex and extremely extensive for
    me. I am having a look forward in your subsequent post, I’ll attempt to
    get the hold of it!

  5. Thanks for one’s marvelous posting! I quite enjoyed reading it, you
    can be a great author. I will be sure to bookmark your blog and will often come back in the foreseeable future.

    I want to encourage you to definitely continue your great job, have a nice evening!

  6. Pingback: Google
  7. We’re a bunch of volunteers and starting a brand new scheme in our community.
    Your web site offered us with useful information to work on. You’ve done an impressive process and our whole community will be
    grateful to you.

  8. What’s Happening i’m new to this, I stumbled
    upon this I’ve discovered It absolutely helpful and it has helped me out loads.
    I’m hoping to contribute & assist different customers like its
    aided me. Great job.

  9. Pingback: porn
  10. Pingback: finger vibrator
  11. Pingback: hundebur
  12. Pingback: double dong
  13. Pingback: Bluechew reviews
  14. Pingback: gay porn
  15. Pingback: hotmail sign in
  16. Good day! This is kind of off topic but I need some help
    from an established blog. Is it difficult to set
    up your own blog? I’m not very techincal but I can figure things
    out pretty quick. I’m thinking about creating my own but I’m not sure where to start.
    Do you have any points or suggestions? Many
    thanks

  17. Pingback: bondage restraints
  18. Pingback: podcast
  19. Pingback: poker indonesia
  20. Pingback: BWI transportation
  21. Pingback: tax free
  22. Pingback: home decor inspo
  23. Pingback: Liteblue Login
  24. Pingback: Hotmail Sign In
  25. Pingback: hasta yatağı
  26. Pingback: سکس خارجی
  27. Pingback: boho bracelet
  28. Pingback: couples sex toys
  29. Pingback: doc johnson
  30. Pingback: MIDE-675
  31. Pingback: free xxx
  32. It is perfect time to make some plans for the longer term and it’s time to be
    happy. I have read this post and if I may
    I want to suggest you few interesting issues or tips. Perhaps you can write next articles regarding
    this article. I want to learn more issues about it!

  33. Pingback: SSNI-547
  34. Wonderful goods from you, man. I have understand your stuff previous to and you are
    just extremely great. I really like what you have acquired here,
    certainly like what you’re stating and the way in which you say it.

    You make it enjoyable and you still take care of to keep it smart.
    I cant wait to read much more from you. This is really
    a great site.

  35. Pingback: Instagram Likes
  36. I’m really inspired along with your writing talents as neatly
    as with the format on your weblog. Is this a
    paid subject or did you customize it yourself?
    Anyway keep up the excellent quality writing, it is uncommon to peer a nice
    blog like this one nowadays..

  37. Pingback: Ghana Music
  38. An outstanding share! I have just forwarded this onto a colleague who was conducting a little research on this.
    And he actually ordered me dinner because I stumbled upon it for him…
    lol. So let me reword this…. Thanks for the meal!!
    But yeah, thanks for spending the time to talk about this topic here on your website.

  39. Pingback: rctd 254
  40. Pingback: pegging toys
  41. Pingback: Virtual Card buy
  42. Hi! Quick question that’s completely off topic.

    Do you know how to make your site mobile friendly? My site looks weird when browsing from my iphone.

    I’m trying to find a theme or plugin that might be able to
    fix this problem. If you have any suggestions, please
    share. Many thanks!

  43. Hello, I think your site might be having browser compatibility issues.
    When I look at your blog in Safari, it looks fine but when opening in Internet Explorer, it has some overlapping.

    I just wanted to give you a quick heads up!

    Other then that, amazing blog!

  44. Thank you for any other informative web site. Where else may
    just I am getting that kind of info written in such an ideal method?
    I’ve a undertaking that I am just now operating on, and I’ve been at the glance out for such info.

  45. Pingback: play free pc games
  46. Pingback: pc games download
  47. Pingback: Boston Car Service
  48. Pingback: best oral for men
  49. Pingback: kingpen cartridges
  50. Pingback: Dank Vapes
  51. Pingback: sallyskitchen
  52. Pingback: ABP-897
  53. Pingback: MEYD-533
  54. Pingback: Zion
  55. Pingback: prostate masage
  56. Pingback: kingpen
  57. Pingback: SEO Vancouver
  58. Pingback: breakfast near me
  59. Pingback: PPPD-788
  60. Pingback: bandar slot online
  61. Pingback: sex toys for her
  62. Pingback: Andheri Escorts
  63. Pingback: how to peg someone
  64. Pingback: campaigns
  65. Pingback: sewa led screen
  66. Does your site have a contact page? I’m having a tough
    time locating it but, I’d like to shoot you an email.

    I’ve got some suggestions for your blog you might be interested in hearing.
    Either way, great blog and I look forward to seeing
    it expand over time.

  67. Pingback: زب نار
  68. Pingback: Ebook
  69. Pingback: Wegmans connect
  70. Pingback: Weed shop
  71. Hello I am so excited I found your weblog, I really found you by error, while I was researching on Askjeeve for something else, Anyways I am here now and
    would just like to say kudos for a remarkable post and a all round interesting blog
    (I also love the theme/design), I don’t have time to read through it all at the minute
    but I have bookmarked it and also included your RSS feeds, so when I have time
    I will be back to read a lot more, Please do keep up the superb b.

  72. Pingback: vape shop
  73. Pingback: DOCP 173
  74. Pingback: Buy Fake Money
  75. Pingback: watch repair
  76. Pingback: buy winstrol
  77. Pingback: Smm panel russia
  78. Pingback: click for info
  79. Pingback: ESL teacher jobs
  80. Pingback: thick dildo
  81. Pingback: viagra
  82. Pingback: pc app
  83. Pingback: buy viagra
  84. Pingback: cbd oil for sale
  85. Pingback: cialis
  86. Pingback: stopoverdoseil.org
  87. Pingback: how to use a dildo
  88. Pingback: Vidalista 40mg
  89. Pingback: sex love swing
  90. Pingback: rabbit sex toys
  91. The pain that viagra online canadian pharmacy allergies can trigger is something with Home Page which unknown numbers of individuals know with. The reality is, nevertheless, that there are remedies readily available for those who seek them. Begin making use of the suggestions as well as pointers in this item, and also you will certainly have the devices required to dominate allergic reactions, once and for all.
    Display plant pollen forecasts and plan appropriately. Many of the popular weather projecting websites have actually a section dedicated to allergic reaction forecasts including both air top quality and also plant pollen counts if you have accessibility to the net. On days when the count is going to be high, maintain your windows closed and limit your time outdoors.
    Pollen, dust, and also various other allergens can obtain caught on your skin as well as in your hair as you go via your day. If you generally shower in the morning, think about switching over to a night schedule.

  92. Pingback: viagra
  93. You’re so interesting! I do not believe I’ve read through something like this before.
    So great to find another person with some original
    thoughts on this subject matter. Really..
    many thanks for starting this up. This web site is one thing that’s needed on the internet, someone with a little originality!

  94. Pingback: viagra
  95. Pingback: viagra 2019
  96. Pingback: VIAGRA
  97. Pingback: dating
  98. Pingback: VIAGRA
  99. Pingback: fuck
  100. Pingback: best anal sex toys
  101. Pingback: laws
  102. Pingback: free v bucks
  103. Pingback: FUCK
  104. Pingback: free robux
  105. Pingback: omegle text chat
  106. Pingback: extortion website
  107. Pingback: the male p spot
  108. Pingback: Top Media Markt
  109. Pingback: silicone rabbit
  110. Whats up very nice site!! Man .. Excellent ..
    Superb .. I will bookmark your website and take the feeds additionally?

    I’m glad to seek out numerous useful information right here in the publish, we want develop more strategies on this regard, thanks
    for sharing. . . . . .

  111. Pingback: nude
  112. Pingback: 안전놀이터
  113. Pingback: 메이저놀이터
  114. Pingback: restaurant near me
  115. Pingback: escort directory
  116. Pingback: viagra men
  117. Pingback: skelaxin
  118. Pingback: 먹튀사이트
  119. Pingback: 카지노사이트
  120. Pingback: cbd pills
  121. Pingback: cbd oil near me
  122. Pingback: 먹튀폴리스
  123. Pingback: Move Out Cleaners

Deixe um comentário